Ponedeljak 25. 11. 2024.
Beograd
160
  • Novi Sad
    170
  • Niš
    140
  • Kikinda
    160
  • Kraljevo
    150
  • Kruševac
    150
  • Leskovac
    150
  • Loznica
    140
  • Negotin
    190
  • Ruma
    170
  • Sjenica
    120
  • Vranje
    130
  • Vršac
    140
  • Zlatibor
    140
  • Zrenjanin
    170
26
Ponedeljak 06.01.2014.
16:58
B92 #Commented 45 and 46 rows # #Changed code from 45-46 A
U Andrićgradu je juče predstavljen dokument koji pokazuje da su planovi za početak Prvog stvetskog rata postojali 13 meseci pre sarajevskog atentata i 14 meseci pre austrougarske objave rata Srbiji, a detalji se nalaze u do sada prećutkivanom pismu koje je predstavio direktor Arhiva Srbije Miroslav Perišić.
Ponedeljak 06.01.2014.18:09
Ne znam sta vi kazete drugari ali ja bih prvi pozdravio pokusaj drzave ili bilo kojeg nacionalnog tela da se odbrane nacionalni interesi i da se zaustavi prekrajanje istorije koje dolazi sa zapada. Ali ne vidim kako ce to da ucini ovo pismo. Prvo, ja ovde ne vidim 'planove' za rat sa Srbijom. Pocorek upozorava na cijoj ce strani biti Srbija u slucaju rata sto je svakom osnovcu bilo jasno kao i da je veliki rat u Evropi neminovan sto je takodje bilo jako ocigledno u to vreme. Gavrilu Principu ne treba nikakva odbrana, njega brani svetska istorija. Jer okupatora makar i nenaoruzanog ubijali su svi heroji tih istih zemalja od rimskih cezara do Dzordza Vasingtona, pa ih ne nazivaju teroristima.
Ponedeljak 06.01.2014.18:10
Takodje pismo nije potrebno da bi se razotkrio pravi uzrok rata a to je imperijalna gramzivost carstava koje su se sukobile u tom ratu, pre svega Engleske, Francuske i Austrougarske. To uci svaki osnovac u svetu. Rat koji mi gubimo sada kao i jako dugo nije rat dokumentima i cinjenicama nego medijski rat. Molim vas, obratite paznju na ovu recenicu: 'u skupštini vlada sa Hrvatima i muslimanima' Nacija makar i lazna se ne pise malim slovom. Zamislite da u nekom nemackom pismu nadjete sledece: 'u parlamentu vlada sa Bavarcima i protestantima' ili u americkom - 'u parlamentu vlada sa Teksasanima i katolicima'. Rec 'Hrvat' se pise velikim slovom i kao regionalan pojam sto 'musliman' ne moze biti
Ponedeljak 06.01.2014.18:52
I dalje mi je neverovatno da neko kao ti ko, ocigledno, poznaje prilican broj cinjenica iz proslosti, na kraju dolazi do skroz povrsnih opservacija i pogresnih zakljucaka. Ti pises ovo: "Prvo, ja ovde ne vidim 'planove' za rat sa Srbijom." Ako je suditi po ovom tekstu pisma koje je jednim delom lose prevedeno, Pocorek se obraca tadasnjem AU ministru finansija Bjelinskom. I pise ovo: "...moramo svoj glavni zadatak videti u tome da se sistematski spremimo za kroz nekoliko godina neminovni veliki rat ", a u nastavku "...da za vreme ovog mirnog - bolje reći PRIPREMNOG - perioda stvorimo snošljiv odnošaj sa Srbijom". E, onda sledi ono sto sto ti ili ne citas, ili ne uzimas u obzir.
Ponedeljak 06.01.2014.19:03
Pocorek, taj AU guverner na okupiranom podrucju Balkana, pravilno shvata koja drzava moze imperijalnim interesima da mrsi konce u tom delu Evrope. Pa, u nastavku pise: "Ali bi bila kobna zabluda, ako bi se verovalo, da bismo ... mogli postići, da od Srbije načinimo pouzdana prijatelja." I, dalje: "...mora se bezuslovno računati s tim, da će se ta država u svakom budućem ratu boriti kao otvoren i ogorčen PROTIVNIK na strani naših ostalih NEPRIJATELJA." Njegove teznje za "snosljivim" odnosom sa Srbijom nisu odraz prijateljskog osecanja, vec "pripremni" period neke vrste anestezije svog "ogorcenog protivnika". Njemu je poznato da je Srbija Pijemont okupljanja slovenskih podanika AU.
Ponedeljak 06.01.2014.19:16
Pocorek, nepobitno okupator u Bosni, ne gaji iluzije ne samo u vezi sa predstojecim ratom, vec ni u vezi sa Srbijom za koju zna da je "protivnik". Naravno, austrougarska tastina mu ne dozvoljava da Srbiju previse ozbiljno shvata, jer je u pitanju predstojeci sukob "velikih". Medjutim, ni ta tastina ga ne sprecava da pravilno sagleda ko ce mu tek biti protivnik. A zna i zasto, pa kaze... "...da će Srbija vreme do toga rata... intenzivno iskoristiti za to da pripremi za sebe zemljište za budući rat u Bosni i Hercegovini..."!!! Istorijska je cinjenica da je AU napala Srbiju, a ne obratno! Pocorekove analize pokazuju i dokazuju da je AU jos od ranije u Srbiji videla samo "protivnika", a da su
Ponedeljak 06.01.2014.19:22
"snosljivi odnosaji sa Srbijom", kako se navode Pocorekove reci u ovom izvanrednom istorijskom dokumentu, bili politicki manevar za privremeno uklanjanje opasnosti dok se AU sasvim ne pripremi za veliki obracun. Otud i obracanje ministru finansija i prilicna zabrinutost u vezi sa finansijskom pripremom za rat. Taj obracun bice sa "velikima", ali se sasvim ocigledno i otvoreno Srbija stavlja medju saveznike tih "velikih" neprijatelja, tj. medju "protivnike" Austro-Ugarske. To svakako znaci da su pripreme za rat vrsene i prema Srbiji kao neprijatelju. Kod Pocoreka je ocigledna zabrinutost i za otvaranje humanistickih fakulteta, jer bi to bio izvor budjenja nacionalne svesti okupiranih naroda.
Ponedeljak 06.01.2014.19:33
Ovo pismo ocigledno jeste istorijski dokaz da su austrougarske namere prema Srbiji jos od ranije bile agresivne. To sto za takve namere postoje i razlozi, koji su pre svega u opasnosti Srbije zbog AU okupacije i sirenja na Balkanu, oni nikako ne umanjuju cinjenicu ociglednih i vec postojecih agresivnih planova prema Srbiji. Ovaj dokument bice od vaznosti za srpske i druge istoricare na stogodisnjicu izbijanja Prvog sv. rata zbog revizionistickih namera nekih zapadnih istoricara da u sasvim drugacijem svetlu prikazu agresiju AU na Srbiju. Ta agresija je izvrsena upravo iz "preventivnih" potreba jedne Imperije koja se pripremala za taj napad. Razlozi u vezi sa ultimatumom nikada nisu dokazani!
Ponedeljak 06.01.2014.22:06
Nisam siguran sta da ti kazem na roman od odgovora ali mi se svakako cini da mi posvecujes paznju koju ne zasluzujem. Prvo, naslov glasi 'Pismo o ratu sa Srbima' i u podnaslovu 'planovi za pocetak rata', a ja ne vidim ni jedno ni drugo a koliko vidim ni ti iako ti mozda nije pravo. A drugo, ako jos jednom procitas moj komentar, videces da objasnjava kako ono sto je Pocorek napisao, ako je to zaista njegovo pismo, i ovo sto si ti prokomentarisao - verovatno stoji u svakom udzbeniku istorije i svakoj papirnoj i internet enciklopediji, pa se moze reci da je sve to zajedno odavno pobedjeno od strane zapadne propagandne masinerije i zato ne vidim senzualnost ove vesti. Eto, ja ti preveo komentar.
Utorak 07.01.2014.22:00
Da, pa sve je to neki nesporazum, obozavani moj Kodza. Pobedjeno od zapadne propagandne masinerije, pravo kazes. Sto jes' - jes'... Vidi se to i ovde, medju nama. Da ne pisem romane opet, mada ni ti nisi mnogo sazetiji po nekim temama, ako cemo pravo, evo - to sto sam napisao, to je ono sto sledi iz citata koje sam dao. Nije Schliffenov PLAN sa sve taktickim rasporedom trupa na granici prema Srbiji. To je politicka analiza u kojoj P. govori i o predstojecem ratu gde Srbiju oznacava kao buduceg protivnika. I, zaista, znamo koga su napali.Ko to u pismu ne vidi, takvom je potreban prevod pisma, a komentare ostavi svakom za sebe. Ovo oko uzdb. i encikl. te nisam bas shvatio. Nema veze. poz
Sreda 08.01.2014.12:34
Ne, nije nesporazum nego je ocigledna glupost a druga je prica sto bi ti voleo da nije tako i da nadjes nekog ko ce sa tobom da se slozi da ovo nije pismo nego objava rata i da u njemu stoje planovi koje ne Spilberg ne bi iznasao. A ovde medju nama na brilijantnosti pojedinih se vidi zasto nas je zapadna propaganda pobedila. Pozdrav i ne zameri molim te.
Sreda 08.01.2014.16:35
Nesporazum je u tome sto se ne razumemo. Ne valja ako mojim romanima pripisujes zelje. Zelja da se neko slozi nije primarna, bar ne kod mene. Ono, da mnogi od nas vole da oprobaju i to (na kakav odjek nailazi misljenje, a onda i zadovoljstvo ako se ponegde slozimo), normalna je stvar. Treba izbegavati izraz "glupost", zvuci prepotentno. Zao mi je sto ne mozemo da "podignemo" nivo na razmenu informacija i zakljucaka. Ja zaista u svom pisanju ukazujem na sta se odnosi i zasto neko moje misljenje. Ipak, ovde su replike cesto uopstene, a o nekulturnom potcenjivanju sagovornika da ne govorim... Naravno da pismo nije "objava rata", odakle ti sad to? Da li je moguce da je nejasno o cemu pisem?
Ponedeljak 06.01.2014.21:56
Конкретних планова у овом писму можда и нема али факат је да је Аустроугарски начелник штаба Врховне команде Конрад фон Хецендорф разрадио још 1909. године ратни план, биле су предвиђене операције на три могућа фронта један од њих и према Србији и Црној Гори на Балкану (случај Б).Наравно да свака нормална војска има разрађене планове за случај рата а на основу тренутних околности и амбиција...Планове које стално мења и допуњава у зависности од датог момента. Затим план за мобилизацију, концентрацију, снабдевање, логистику итд хиљада и хиљада људи се тешко може направити преко ноћи а да вреди и личи на нешто. Аустроугари су према приказаном на терену били много пре тај план разрадили.
Ponedeljak 06.01.2014.21:58
Аустријанци су први елаборат о анексији Србије урадили још за време Првог српског устанка.Током прве половине деветнаестог века потцењивали су Србе и нису рачунали да ће Србија пружити већи отпор. Тек од половине деветнаестог века почели су са прављењем војних планова и до почетка рата још два или три пута су те планове радили и дорађивали . Такође увидели су да реакција Русије неће изостати и почели су водити рачуна о томе. Зато су и разрадили Случај Р (из горе поменутог ратног плана). Мислим да ово доста говори у прилог томе да су Аустријанци од раније рачунали са сукобом већих размера те да су једва дочекали било какав повод да га спроведу у дело.
Ponedeljak 06.01.2014.22:19
Nema 'mozda' Bojane, ili ima ili nema a ako ima - navedi gde su. 'Plan' jeste postranica ali ona u srpskom jeziku ima svoju definiciju. Ovo drugo sto si napisao je prilicno poznata stvar i slaze se sa onim sto sam rekao, mislim. Sto se tice drugog dela tvog komentara - prilicno se ne slazem. Austrija nije uvidela reakciju Rusije sredinom XIX veka jer je Rusija bila saveznik Srbije u oba ustanka a narocito je Srbija Knjaza Milosa bila oslonjena na Rusiju pa su to Austrijanci dobro znali i nikada kovali aneksiju nisu. Bosne da, Srbije ne. A sukob vecih razmera nikada ni jedna svetska sila nije planirala jer u opstem ratu svi gube, jedino je pitanje koliko.
Ponedeljak 06.01.2014.23:14
Кажем можда јер ми је пажњу привукао овај део: "Potpuno se slažem sa mišljenjem Vaše ekselencije, da se mi ako ne dođe ipak već sada do oružana sukoba - moramo svoj glavni zadatak videti u tome da se sistematski spremimo za kroz nekoliko godina neminovni veliki rat koji će biti vođen u do krajnosti teškim prilikama." а како баш и немамо целу преписку не можемо донети коначни суд. Можемо само наслутити , по начину како је написано и познавајући тадашње прилике, да је било речи и о тим ратним плановима које су увелико ковали. Они јесу урадили у два или три наврата (од 1852.-е чини ми се) ратне планове и сви ти планови су предвиђали удар из Босне .
Ponedeljak 06.01.2014.23:15
АУ је имала бар 2 верзије планова за рат који је укључивао и Србију. У првој, у којој се ратовало само са Србијом према њој би биле оријентисане тзв. "Минимална група Балкан" (5. и 6. армија) и "Ешелон Б" (2. армија) са циљем да је освоје. Остатак АУ војске (грубо око 2/3 свих снага) би био оријентисан ка Русији за случај да реши да интервенише. У другој верзији по којој би се ратовало са Србијом и Русијом и "Ешелон Б" би био послат ка Русији а рат би био одбрамбени на свим фронтовима.Када је рат почео, почетни распоред Аустроугарске војске је био као за 1. варијанту, али је "Ешелон Б" био предвиђен да се убрзо пошаље ка Русији.
Ponedeljak 06.01.2014.23:17
Поћорек је, међутим уз одобрење више команде решио да са својом "Минималном групом Балкан" предузме офанзиву (врло брзоплето) потцењући нашу војску, а надајући се да ће успети да брзо освоји Србију да не би везивала снаге преко потребне за макљање са Русијом. Притом је током Церске битке употребио и делове "Ешелона Б" до датума за слање ка Русији (махом за демонстративне нападе, мада су 3 дивизије учествовале у борбама око Шапца). ... Поздрав друже и срећни ти Божићни празници.
Sreda 08.01.2014.12:28
Prvo taj komentar je toliko opsti da je mogao da stoji i u pismu predsedniku Burkine Faso na primer. A drugo, ko sto rekoh, ja tu ne vidim plan. Srpska rec bi bila 'nacrt'. Npr - 'Ja planiram da napadnem komsiju'. To je izjava a ne plan. U ovom pismu cak i nema direktne izjave takve vrste no samo sta bi bilo kad bi ... Druga je stvar sto ovde svako pismo tumaci po svom licnom stavu a vidim da ima i onih koji ga proglasavaju objavom rata. Sto se ostatka ovog sto si napisao tice, toga nema u pismu. Veliki pozdrav Bojane, Hristos se rodi!
Utorak 07.01.2014.01:54
"...Prvo, ja ovde ne vidim 'planove' za rat sa Srbijom..." - Svaka ti cast, ovim si me zaista duboko impresionirao. Nema ni slovca o planovima da se izazove rat sa Srbijom. Svaka drzava tog vremena spremala se za veliki rat (recimo, ako se dobro secam, Nemacka je gradila mornaricu da parira Britaniji jos od 1906. godine), zasto bi AU bila drugacija?
Utorak 07.01.2014.23:36
Заборавио сам све детаље али отприлике иде овако: Априла 1913. немачки обавештајци у Берлину су пресрели уплатницу (8000. данашњих фунти) из пограничног градића Ејдуктена.Алармирали су своје колеге у Аустрији, овима је требало целих годину дана да повежу конце и да увиде где цури. Тако је цео свет постао упознат са случајем пуковника Алфреда Редла, ондашњом верзијом мајора Бинела. АУ пуковник Алфред Редл је Русима продао, за горе поменуту цифру, комплетан "Plan III" аустроугарске инвазије на Србију-много пре Поћорековог писма.Могу они представити још много оваквих докумената-није лоше подсетити се свих детаља.Велико је само питање коме треба сада ово копање по стопут прекопаној историји.
Sreda 08.01.2014.12:21
I ti mene komentarom koji je u skladu sa slikom tog Keljmendija. Srbija je bas komparativna forma Britaniji, Nemackoj i Austriji. Tako kako si mislio, tako smo i zavrsili.
Ponedeljak 06.01.2014.23:05
ko ce bre da cita vase komentare,ko romane da pisete ! austrijanci su nasi krvni neprijatelji i tacka !
Utorak 07.01.2014.07:57
Nakon svaga, duhovit komentar jednog "narodnog stvaralaca" modernog tipa - komentatora, koji kaže: - Da je Franc Ferdinand imao Papamobil, ne bi bio ustreljen.

Komentari na ovom sajtu su odgovornost autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije Vesti online.

Svi komentari prolaze moderaciju pre nego što će biti objavljeni na sajtu Vesti online.

Redakcija Vesti online zadržava pravo da komentar ne objavi ili objavi i naknadno izbriše, bez obaveze pojašnjenja autoru komentara za razloge neobjavljivanja ili brisanja.

Komentari koji sadrže govor mržnje ili nasilje, pretnje ili vulgarnosti, koji podstiču diskriminaciju na bilo kojoj osnovi i izražavaju netrpeljivost, koji ne odgovaraju temi vesti na koju se komentariše, neće biti objavljeni.

(Komentar mogu da ostave samo prethodno registrovani korisnici Vesti online)*

VAŠ KOMENTAR (max. 1000 karaktera)